« All Esdeveniments

• Aquest event ja ha passat.

8a Mostra de Cinema Etnogràfic

31 juliol, 22:30 - 4 agost, 19:00

Gratuït

Cultura convidada: Occitània.

Mostra de produccions audiovisuals relacionades amb la recerca i el patrimoni etnològic en general que combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel·lícules de ficció, totes sota el denominador comú de ser, d’una manera o altra, testimonis de formes de vida que es donen en la nostra societat. Alhora, la mostra també pretén il·lustrar com en les últimes dècades l’audiovisual ha penetrat en l’etnografia i vol posar de relleu com la recerca etnològica s’ha servit de l’audiovisual per documentar i explicar allò que ha investigat.

DIMARTS 31 DE JULIOL
22.30 H
Pirineu recuperat: Fons cinematogràfic Josep Camp Permanyer.
Documental del campament internacional d’alta muntanya a l’estany Llong, 1956 (6’)
Campament del CEC a Estany Negre, 1958 (32’)
1er Concurs d’esquí del Pallars. Espot,1954 (13’)
El Parc Nacional i el seu entorn immediat a través de films antics del cineasta amateur Josep Camp.

DIMECRES 1 D’AGOST
22.30 H
Pirineu recuperat: Ernest Costa i Savoia i la seva trajectòria.
Diari d’una Transhumància. Antoni Martí, 1987 (30’)
Reportatge sobre el viatge transhumant d’un ramat d’ovelles entre la Terreta (municipi de Tremp) i Isil.

Ernest Costa, el notari del paisatge. Antoni Martí, 2015 (48’)
Homenatge a Ernest Costa, fotògraf i escriptor. Amb un fons de més de 400.000 imatges, va publicar i col·laborar amb la majoria de diaris i revistes catalanes de gran tirada. En la seva llarga trajectòria professional també hi ha la realització d’una trentena de muntatges audiovisuals i un bon grapat de llibres, com ara Viatges amb els pastors transhumants, un plec de guies amb Arola Editors, agrupades en A peu per la primavera i estiu: 26 passejades i excursions pels Països Catalans, i A peu per la tardor i hivern. Les aportacions d’Ernest Costa a la cultura popular del nostre país són presents en els audiovisuals, amb les col·laboracions a la premsa escrita (a l’Avui va publicar 50 reportatges sobre espais poc coneguts dels Països Catalans), la ràdio –va ser molt popular la seva col·laboració dels Paisatges al punt amb Antoni Bassas a “El matí de Catalunya Ràdio”– i la televisió i amb la profusió de fotografies seves en diferents volums com ara Espais naturals dels Països Catalans, Mediterrània, Història Natural i Geografia general dels Països Catalans, Biosfera, entre d’altres.

DIJOUS 2 D’AGOST
22.30 H
Selecció de curtmetratges occitans pirinencs
Cathare. Michel Gayraud, 1999 (28’)
L’any 1320, Arnaud Sicre va a la recerca del darrer perfecte càtar, Guilhem Bélibaste, refugiat a prop de Poblet, amb la intenció de lliurar-lo als inquisidors i, d’aquesta manera, recuperar els béns de sa mare, confiscats per heretgia.

Camina a tot canç de Garbet. Amic Bedel, 2005 (25’)
Viatge a la recerca dels occitans del Coserans a Nova York.

DIVENDRES 3 D’AGOST
22.30 H
-L’orsàlher. Jean Flechet, 1982 (107’)
Llargmetratge considerat l’obra de referència dins el panorama del cinema de ficció en llengua occitana.

DISSABTE 4 D’AGOST
18 H
Selecció de documentals de les valls alpines occitanes d’Itàlia
Vòutz de lo Sambuc. Paolo Ansaldi, 2010 (38’)
Lo Sambuc és un municipi de la Val d’Estura, a la província de Cuneo (Piemont), entre els Alps Cottians i els Alps Marítims que, com tants d’altres municipis de muntanya d’arreu, veu com la seva població va minvant i com les formes de vida tradicional perden presència.

Vòutz en viatge. Elisa Nicoli, 2010 (52’)
Un viatge d’un mes per las valls occitanes d’Itàlia, d’Auribeta a Ensilha, per descobrir un territori singular, caracteritzat per una llengua i una cultura.

Detalls

Inici: