Logo Ecomuseu de les Valls d'Àneu

Transparència

Jornada Parcs Naturals i Museus

Els paisatges que veiem cada dia és fruit de la interacció entre el patrimoni natural i el patrimoni cultural d’un territori. La seva fusió ens porta a poder contemplar espais molt rics i diversos. Quan es visita un Parc Natural no només podem gaudir de la seva flora, la seva fauna i la seva geografia, també ens trobem elements mobles, immobles i immaterials que ens lliguen amb el passat i el present d’aquell territori.

Des de fa diferents anys, alguns Parcs Naturals treballen el patrimoni cultural dels seus espais protegits. Uns treballs que moltes vegades van de la mà dels museus del territori més proper. D’aquesta manera, la suma d’esforços i coneixements de les diferents institucions i els seus tècnics ha portat a grans sinèrgies i els resultats són força evidents.

Per aquest motiu, és important que dins els Parcs Naturals i els Espais Naturals Protegits hi hagi un treball important de cares al patrimoni cultural. Ha de ser indissociable pensar en la protecció d’aquests espais, i pensar en el patrimoni natural, cultural i paisatgístic.

Ara, i després de la realització de diferents workshops entre directors de Parcs Naturals i Museus, i fruit d’aquest treball transversal, s’ha volgut impulsar una jornada per presentar “Bones pràctiques sobre el patrimoni cultural dels Parcs Naturals”. Aquesta jornada, que es portarà a terme el dimecres 25 de novembre servirà per presentar una dotzena de bones pràctiques sobre el patrimoni cultural dels Parcs Naturals de Catalunya.

A la jornada hi haurà intervencions del Parc Natural de l’Alt Pirineu, Parc Natural del Cadí-Moixeró, Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, Parc Natural del Delta de l’Ebre i el Parc Natural de la Serra del Montsant. I per part dels museus hi haurà intervencions de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, del Museu de les Terres de l’Ebre, del Museu de la Mediterrània, del Museu Etnològic del Montseny i de l’Ecomuseu “La Farinera” de Castelló d’Empúries.

Aquesta jornada organitzada des del Museu de la Mediterrània, inicialment s’havia de portar a terme a Torroella de Montgrí però amb les restriccions actuals, la jornada es realitzarà en format telemàtic i es podrà seguir obertament a través del canal de YouTube del Museu de la Mediterrània.

La jornada és la continuació de dos workshops realitzats el 2017 al Museu Etnològic del Montseny, i el 2019 a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu. Aquests dos museus, el Museu de la Mediterrània i el Museu de les Terres de l’Ebre son integrants de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya, espai que serveix per vertebrar aquests treballs conjunts des del Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya.