Jornada “Recerca i arxius. Les festes del foc”

Festes Foc5 de juny, Esterri d’Àneu.
Sala d’actes de l’Ajuntament.

És ben freqüent arreu del món, que les festes tradicionals i populars vagin lligades a l’ús del foc i dels artificis pirotècnics. A l’arc mediterrani i especialment als països catalans la seva presència esdevé un dels elements patrimonials més característics en les celebracions. Així, veiem que els ritus de culte al foc són molt rics, variats i estesos en diverses èpoques de l’any, especialment als dos solsticis.

La festa és una de les ocasions privilegiades on s’expressen més clarament molts aspectes de la cultura. Pot observar-se com s’analitza una societat de manera ritualitzada i a través d’elements simbòlics. Avui dia qualsevol festa genera abundant documentació i hi ha multitud d’eines per prendre’n la informació desitjada. Ara bé, com es coneixen i s’estudien les festes quan aquestes es perden en el temps, com succeeix per exemple amb la majoria de les festes del foc? Poder donar resposta a aquesta qüestió és un dels objectius de la jornada “Recerca i Arxius. Les festes del foc”.

Ens trobem en un moment de globalització i, contràriament a la preocupació força estesa, la festa no tan sols no ha decaigut sinó que aquesta ha crescut en interès i participació, fet que tampoc ha desvirtuat el seu caràcter identitari. És en aquest context que creiem oportú la celebració d’una jornada on es mostrin les principals representacions festives del foc a Catalunya i, sobretot, l’experiència en recerca i gestió documental de grans coneixedors d’aquestes tradicions a Catalunya en general i al Pirineu en particular.

Podeu consultar el programa al document adjunt.
Contacte i inscripció (gratuïta):

Ajuntament d’Esterri d’Àneu 973626005 // biblioteca.esterri@gencat.cat

JORNADA RECERCA ARXIUS FOC